قبرس

خبرنامه وب سایت:

mtir
یک شنبه 16 خرداد 1395برچسب:, :: 9:4 :: نويسنده : علی

اونا حدودا یک ساعت و نیم از ما عقب ترن. اما در مورد قبرس ، جزیره‌ای به شکل گیتاره درشمال شرقی دریای مدیترانه و محل تلاقی اروپا،آسیا و آفریقا. این جزیره بعد از سیسیلی و ساردیانا سومین جزیره بزرگ مدیترانه است.پایتختش نیکوزیا (لفگوشا) است. این کشور به دو قسمت ترک ‌نشین(قبرس شمالی) و یونانی ‌نشین(قبرس جنوبی) تقسیم میشه که در اون هم زبان ترکی و هم یونانی رسمیه. یونانی ها اغلب مسیحی(ارتودوکس) و ترک ها مسلمون هستن.آب و هوای قبرس هم به این صورته که تابستونهای گرم و خشک و زمستونهای معتدل داره.واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه و قبرس جنوبی یوروهست. حدوده سه دهه از جدایی این دو می گذره وقبرس شمالی مساحتی صدا نزنی که ارد بدی بهش میگفتند بیر مکس . مورد بعدی بعضی از کافه ها اینترنت وایرلس داشتند که جون میداد برای دانشجوها که یک نقطه کنار ساحل جمع میشدند و همه با یک لپ تاپ مشغول بودند هرجا که میدیدی کپه کپه نشستند و با لپ تاپ ور میروند میفهمیدیم اینترنت وایرلس هست ! جای همگی خالی سرعت خدا ! من یاهو رو پینگ کردم اوریج اون 60 میلی سکند بود . بعد از فضولی های زیاد رفتیم مک دانلد و شام رو همانجا صرف کردیم اولین و آخرین لش بازی رو هم همانجا دیدیم و بس ! دختری که به نظر می اومد مسته و حداکثر 18 سال داشت بین دوتا میز که پشت هر میز 4 پسر بود به امر مهم حال پراکنی به شکل بسیار زننده که حتی خود افرادی هم که رد میشدند یا نشسته بودند نگاه خوبی نداشتند مشغول بود نمونه اش یک عدد  لابلای درخت ها نور توی چشمم می اندازد. آرزو می کنم کاش بعد از مردن همینطور سرخوش باشم، یعنی بهشت که می گویند همینطوری ست؟ حالا دیگر کسی نمی تواند مرا از آب بیرون بکشد! مشکل من در سفر همین است که خدا نکند از یکجا خوشم بیاید، گیر می کنم همانجا و حالا حالا نمی توانم دل بکنم. راه می افتیم برویم کورال بِیCoral bay که نزدیک است به اینجا، ساحل زیبا و تفریحی پافوس. توی جاده چندجا می ایستیم و میوه می چینیم! خدا کند صاحبشان راضی باشد. میوه ی استوایی ای شبیه زردآلو اما ترش، پرتغال و لیمو برای ناهارمان! چقدر آب دار و خوش عطرند! سگی از توی یک خانه شروع می کند به پارس کردن ما هم پا می گذاریم روی گاز به فرار.. دریا قرار گرفته و تاریخ ساختنش برمی‌گردد به سال ١٦٢٥، وقتی که ترک‌ها تصمیم گرفتند برای دفاع از شهر، ساز و برگی تشکیل بدهند. البته بعدها بیشتر به عنوان زندان از ساختمان این قلعه استفاده می‌شد؛ به‌خصوص وقتی که نیروهای بریتانیایی این جزیره را اداره می‌کردند. خود این قلعه نکته‌ی خاصی برای دیدن ندارد، اما طبقه‌ی بالایش یک موزه‌ی مربوط به قرون وسطی به راه انداخته‌اند که تماشایش سرگرم‌کننده است و از فضای باز داخل قلعه هم برای برپایی کنسرت‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی استفاده می‌کنند. رانندگی با این ماشین های سافاری کیف می دهد اما جان ندارند فهمیدیم مدارکی که میخواد امسال بیشتر و شرایط سخت تره برای اینکه از ژانویه 2010 به طور کامل عضو اتحادیه اروپا میشوند و ویزاشون شنگن . دیدیم برای ویزا گردش مالی 6 ماهه با ترجمه رسمی ؛ سند خانه با ترجمه ؛ گواهی اشتغال به کار با میزان حقوق با ترجمه ؛ برگه مرخصی  با ترجمه ؛ کوفت با ترجمه ؛ یک کمی زهر مار با مشخص بودن نوع مار با ترجمه ؛ یعنی ما چیزی حدود 50 هزار تومان دادیم برای ترجمه تازه خدا پدرشون بیامرزه که مهر دادگستری نمیخواستند وگرنه باید چیزی نزدیک به 200 هزار تومان پیاده میشدیم . ( این خدابیامرزه داستان ملا نصرالدین و بالای درخت و دسته بیل و شکر کردنشه ) خلاصه ترجمه ها رو گرفتیم مثل بچه آدم که بهش گفته باشند ساعت 9:30 دقیقه در سفارت حضور داشته باشید با آبجی شری قرار گذاشتیم که بریم راس ساعت رسیدیم که آقای مسئول پاسخگوئی خیلی مودبانه بهمون گفت : برو بینیم با !!! فهمیدیم امروز ولمعطلیم  گفتیم مدارکمون رو چک کن کم و کسر نداشته باشیم گفت باشه و چک فرمودند و فهمیدیم کم و کسر نداریم . پرسیدیم فردا کی تشریف بیاریم!  فرمودند صاحب تشریف باشید ما روزی 16 نفر قبول میکنیم و بیشتر از اون امکان داره سفیر نقاط تور قبرس شمالی است